Onze school is een ASO-school met één studierichting. Het aanbod omvat niet enkel een stevige intellectuele pijler, maar bevat naast de theoretische vakken, ook kunstzinnig en praktisch onderwijs.
De leerlingen volgen in essentie gedurende de ganse middelbare school hetzelfde lespakket, dat wel de meest uit elkaar gelegen interessegebieden in zich verenigt. Aldus biedt onze school een zeer breed lesaanbod en is een zeer algemeen vormende, brede opleiding, zonder compromissen aan verdieping te willen doen. Integendeel, de vier pedagogisch-didactische principes van Rudolf Steiner, entameren bij voortduring de interactie tussen alle vakken. Hierdoor zal de leerstof zich diep verinnerlijken:
-
Evenwichtige afwisseling tussen ‘hoofd, hart en handen‘
-
Periodeonderwijs – intensieve uiteenzetting met een leerstofthema gedurende drie weken
-
Zelfwerkzaamheid – zich de leerstof eigen maken door middel van persoonlijke verwerking
-
Vakoverschrijdend werken
Gezien de ASO-opleiding middelbare Steinerpedagogie één studierichting kent, zitten de leerlingen met talent voor talen – of juist wetenschapsvakken – steeds in de dezelfde klas als diegenen die het moeilijker hebben met een vreemde taal of met wetenschappen. In een situatie met sterk uiteenlopende talenten zal de leraar differentiëren. Dit kan zowel een kwalitatieve als kwantitatieve differentiatie zijn. De basisleerstof is aangegeven door de eindtermen, die tegelijk ook de leerplandoelstellingen zijn. Uitbreiding zit vooral ook in de mate van zelfstandigheid waarmee de leerlingen de verschillende handelingen aankunnen.
Het lesaanbod bestaat uit
talen | Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn |
wetenschapsvakken | wiskunde, fysica, chemie, biologie, aardrijkskunde |
wereldoriëntatie | geschiedenis, cultuurbeschouwing, esthetica (literatuur-, kunst-, muziek- en architektuurgeschiedenis) |
kunstvakken | muzikale opvoeding, plastische opvoeding (tekenen & schilderen), boetseren, etsen |
ambachtsvakken | houtbewerking, schrijnwerken, koperslaan, handwerken, boekbinden |
lichamelijke opvoeding |
|
jaarwerken en eindwerk | |
koor en toneel | |
extra muros | klas 7 en 8 schoolreis klas 9 boerderijervaring klas 10 landmeten klas 11 Chartresreis en sociale stage klas 12 Italiëreis |
Leerplannen van alle vakken, per graad, vindt u hier.
De oorsprong van alle leerplannen ligt vanzelfsprekend in de denkbeelden van Rudolf Steiner.
Een voormalig leerkracht Steinerpedagogie nam de inspanning op zich om Steiners citaten en visies per vak te verzamelen en te bundelen; dit geeft een leerrijke inkijk in de relatie tussen de brondenkbeelden van Steiner en de huidige vakinhouden en vooral ook een interessant overzicht.
De lessentabel ziet er in schooljaar 2024|2025 als volgt uit:
< ga terug naar pedagogisch project of lees verder op handboeken en schriften >