Evenementen voor mei 2024

• Dit event is voorbij.

Michaëlsfeest

25 september 2015 @ 08:30 - 16:00

Dit jaar staat het Michaëlsfeest geheel in het teken van de zorg om het milieu en de klimaatverandering en zullen de leerlingen een grote zwerfvuilactie voeren op Linkeroever o.l.v. Bert Beyens.

Editie 2015 heeft vorm gekregen vanuit een samenwerking met Sea First Foundation vzw. Deze organisatie werd opgericht vanuit een bezorgdheid over de slechte situatie waarin de oceanen verkeren en de problemen die dit met zich meebrengt voor mens, dier en natuur. Door middel van sensibilisering en educatie willen zij mensen warm maken voor de pracht en biodiversiteit van de onderwaterwereld en tegelijkertijd informeren over de problemen die de gezondheid van deze wereld bedreigen.

De leerlingen krijgen een inleidende en duidende voordracht door Stijn Bruers met begeleidend beeldmateriaal over dit onderwerp, waarna ze aansluitend per klas een workshop volgen. Deze workshops sluiten enerzijds aan bij onderwerpen van de leerstof die de leerlingen dit schooljaar kregen of zullen krijgen, anderzijds benaderen zij de bovengenoemde problematiek en geven pasklare tips en tools om een deel van de oplossing te worden. Zo bereiden de 9de klassers (aansluitend op de periode chemie van het vorige schooljaar) een ‘oceaan-vriendelijke’ lunch op basis van zeewier en zullen de leerlingen van 11 en 12 een wetenschappelijk onderbouwde voordracht bijwonen waarbij oorzaak en effect van de verzuring in de oceanen vertaald worden naar de inhoud van het vak chemie in de derde graad.

In de namiddag voegen we als school de daad bij het woord en organiseren we onze eigen zwerfvuilactie. Samen met de buurtregisseur van Linkeroever, Peter Liekens, en de boswachter steken we de handen uit de mouwen en verlossen we het Sint-Annabos van z’n zwerfvuil. Met gevulde vuilzak, handschoenen en ‘knijpstok’, aangeleverd door Opsinjoren, ronden we de dag af om 16:00 uur. Ouders die mee willen begeleiden en beleven ontvangen wij graag om 12:30 uur in de foyer aan de Volkstraat. Alle helpende handen zijn meer dan welkom! Onze oceanen zullen u dankbaar zijn en dat goed gevoel krijgt u er gratis bij!

Aansluitend op het Michaëlsfeest worden de leerlingen van harte uitgenodigd op de Critical Mass Bike Ride, een evenement dat opkomt voor fietsers in Antwerpen en die deze maand in het teken staat van veilig fietsverkeer voor scholieren. Let op: de school moedigt participatie aan dit evenement aan maar is niet de organisator van het evenement. Leerlingen en medewerkers nemen deel op eigen verantwoordelijkheid.

Date:
25 september 2015