Evenementen voor april 2024

• Dit event is voorbij.

Algemene ouderavond over het doorlichtingsadvies & presentatie nieuwe beoordelingstermen

22 september 2015 @ 20:00 - 22:00

20:00-20:45: opvolging doorlichting

Voor enkele onderdelen van de vakken Engels en Frans in de eerste graad (1A en de 1ste graad Rudolf Steinerpedagogie, dus klassen 7 en 8) heeft de school van de onderwijsinspectie een ongunstig advies gekregen. De school moet nu een verbeterplan indienen waarbij verplicht externe expertise moet worden ingeroepen. Op dit moment wordt daartoe in nauw overleg met de PBD (pedagogische begeleidingsdienst) en de POC (pedagogische ondersteuningscel) van de Federatie Steinerscholen een plan van aanpak uitgewerkt.

Zoals wettelijk voorgeschreven willen directie en pedagogische begeleidingsdienst tijdens deze bijzondere ouderavond het doorlichtingsadvies toelichten voor de ouders. Sprekers zijn: Griet Van Raemdonck (directeur pedagogische ondersteuningscel), Koenraad Blansaer (directeur) en Erika Lammens (leerkracht wetenschappen bovenbouw). Er zal ook gelegenheid zijn tot het stellen van vragen.

21:00-21:30: voorstelling en toelichting nieuwe beoordelingstermen

Dit jaar worden de op de rapporten gebruikte beoordelingstermen volledig geherdefinieerd. Een expertisegroep ging aan de slag met de vorige termen en kwam tot een verrassend eenvoudige en toch dynamische set die ten volle recht doet aan de drie hoofdfuncties van het rapport (overzichtsfunctie, signaalfunctie en representatiefunctie).

De overdaad aan details en overbodige nuanceringen werd geëlimineerd uit het rapport, deze worden uiteraard in het getuigschrift opgenomen. Dit betekent een herwaardering van het getuigschrift dat immers integraal deel uitmaakt van de evaluatie. De beoordelingstermen zijn terug te koppelen naar een percentage maar – veel belangrijker – komen ook overeen met een kwalitatieve beschrijving van de mate waarin de leerstof wordt beheerst. Bij een aantal termen is een subterm mogelijk met een zeer specifieke betekenis en waarvan de inhoud steeds verduidelijkt wordt door de vakleerkracht in het getuigschrift.

Date:
22 september 2015