De leerlingen scheppen letterlijk zichzelf uit de primaire materie12de klas_Boetseren_Aletta_Bollansée-1 kopie

Boetseren met klei wordt gegeven in een cyclus van vier jaren, vanaf de tweede graad, 9de klas. In zijn boetseerwerk kan de leerling naar zichzelf kijken. De vormkracht waarmee het beeld geboetseerd wordt, is dezelfde als degene die werkzaam is in het lichaam.
De leerlingen zien in de eigen handen zichzelve letterlijk vorm worden, zij scheppen letterlijk zichzelf uit de primaire materie die klei is.

Hun beelden, vooral het hoofd in de 12de, tonen hen iets van wie ze zijn, van hun ziel. Hun kwaliteiten en zwaktes, waar ze vandaan komen, hun hier-voor-maals, en waar ze naartoe gaan, hun toekomst zijn allemaal zichtbaar in hun beelden.
Het is de precieuze opdracht van de leraar om met de nodige schroom en terughoudendheid de leerlingen te begeleiden in dat ontdekkingsproces. Zodat ze kunnen ontdekken en wie ze zijn. Opdat voor hen duidelijk wordt wat ze in hun rugzak hebben om het in hun leven te kunnen vormgeven.

Klas 9

Iedere les is een nieuwe opdracht. De bol, de meest elementaire en zuivere vorm is het begin. Daarna volgen hol/bol composities en kristallijne vormen. De dierenwereld ontstaat in de handen van de leerlingen en uiteindelijk zullen ze architecturale vormen en mensenfiguren boetseren.

Klas 10

We boetseren een vaas, een kom, een pot… we leren vormen hol opbouwen. De creaties worden beschilderd en daarna gebakken in de keramiekoven. Als de boetseerwerken de verschroeiende temperatuur (1200°C) doorstaan, transformeren ze in bruikbare keramiek.

Klas 11

De mens wordt waargenomen, de menselijke gestalte in klassieke beelden.De eigen handen of voeten worden bestudeerd en geboetseerd; een gipsen afgietsel zal de waarneming scherpen.

Klas 12

Er is één enkele opdracht in de 12de klas, namelijk een HOOFD boetseren. Alle technische en plastische vermogens die verworven zijn, worden hier aangewend en uitgedaagd. Een hol opgebouwde basis krijgt zijn menselijke vorm door van binnen en van buiten gedoseerd en gevoelig, soms kordaat en krachtig, te vormen en te sturen.

< ga terug naar kunstvakken of lees verder op etsen of lesaanbod >