Italiëreis

De eindreis van de 12de klas

2014_ROMA_Bollansée-3Iedere 12de klas maakt een eindreis naar Italië, een ‘mini-Grand- Tour’ in de traditie van de Romantici.
Ze maken een reis door de tijd en door de (Westerse) kunsthistorie, van bij de Etrusken tot nu.

Het is fantastisch dat je op reis altijd je voeten zet in de sporen van wie daar voor jou geweest is; op reis ben je daar tenminste meer bewust van. En op reis door Italia kom je veel voorouders tegen van de cultuur waarin we vandaag leven; mensen en culturen die tot op de dag van vandaag ons leven beïnvloeden.

We wandelen in Roma over de lagen van de tijd, op veel plaatsen zijn ze fysiek waarneembaar. We denken aan het Forum en de Capitolijnse en Palatijnse heuvelen.

In de Vaticaanse Musea, de Sixtijnse kapel en de Sint Pietersbasiliek is de concentratie van geniale kunstenaars die op deze plaats doorheen de eeuwen gewerkt hebben zo hoog, dat je nog lang erna bezig bent met de indrukken te verwerken.

En op andere plaatsen, Pompeï, Ercolano, Cerveteri, lijkt de tijd stil gestaan te hebben en ontdek je het leven zoals het 2000 jaar geleden op die plaats was.

We komen ook op magische plekken waar hoogstwaarschijnlijk nog steeds Goden wonen: in de Griekse tempels in Paestum en op Sicilië, en in het Pantheon in Roma.

We bezoeken ook tijdgenoten, levende kunstenaars die vandaag bezig zijn hun oeuvre te ontwikkelen, in het MAXXI in Rome, op de Biënnale van Venetië en … Meestal zijn de tijdgenoten nog het moeilijkst te begrijpen want ze zijn zo dichtbij en de filter van de tijd ontbreekt nog…

Sparen voor de eindreis

Van in de 9de klas is er de mogelijkheid om in te schrijven op het spaarplan dat de school in samenwerking met Triodos bank opgezet heeft.
In de loop van de 12de klas organiseren de leerlingen tevens enkele lucratieve acties voor hun eindreis om een deel van het reisgeld te verdienen. Zodoende is de kostprijs meestal geen hindernis voor deze onvergetelijke eindreis.

Video Italiëreis 2011 en video Italiëreis 2012

< ga terug naar eindtermen, lesaanbod of extra muros