Boerderijervaring

De boerderijervaring, voorheen landbouwstage, bestaat uit twee weken werken op een biologisch-dynamische boerderij, om aan den lijve te ervaren wat het betekent om in deze tijd voedsel te produceren, met respect voor natuur, dier en mens.
In de voorbereidende lessen worden de leerlingen geconfronteerd met problemen van milieuvervuiling, ontbossing, gezondheid, armoede, honger, vluchtelingen, die allemaal samenhangen met de manier waarop onze ‘moderne’ geïndustrialiseerde landbouw georganiseerd is.

Daartegenover inspirerende biografieën en praktijkvoorbeelden die ons weer hoop kunnen geven op een betere wereld.
Maar vooral de handen uit de mouwen en in de aarde steken, samen met de mensen van de boerderij, is een onuitwisbare ervaring die meer zegt dan alle verhalen, video’s en artikelen.

Ouders melden steeds weer dat hun kinderen rijper, meer volwassen thuiskomen na deze ervaring en – een welkom bijverschijnsel ! – met bewuste dankbaarheid kijken naar wat er op hun bord verschijnt.

< ga terug naar extra muros of lesaanbod of lees verder op landmeten >