Cinema Hibernia

Op 8 december 2015 om 19:00 uur ging Cinema Hibernia van start.
We staken de laterna magica, de toverlantaarn, aan in dit internet- en facebooktijdperk.
Ik ben heel blij dat onze directeur me heeft gevraagd om een ‘filmforum’ op te starten, en iedere maand één waardevolle film te kiezen die we gaan vertonen. Andrej Tarkovskij schreef in zijn beschouwingen over de filmkunst, de Verzegelde Tijd:

‘Zoals iedere andere kunst heeft ook de filmkunst haar bijzondere poëtische betekenis. Ze heeft haar eigen lot en voorbestemming – ze is ontstaan om uitdrukking te geven aan een specifiek deel van het leven, van de wereld, dat voordien onontgonnen was en nog niet ontsloten door andere kunstvormen. Een nieuwe kunstvorm komt altijd voort uit een historische, geestelijke behoefte en speelt als zodanig een bijzondere rol in de bewustwording van cruciale problemen van een tijdperk’.

stalkerdogHet was rond 1980, aan het einde van de vorige eeuw, dat hij dit neerschreef. Toen was film nog een’nieuwe’ kunst met een bijzondere missie.

Vandaag zijn nieuwere kunstvormen, interactieve vormen, in volle ontwikkeling. Film is bijna volkomen gerecupereerd door de amusementsmachine en verdrinkt bijna in de snelheid van de ons overspoelende bewegende beelden. Maar sommige films staan als standbeelden, en daar gaan we naar kijken in Cinema Hibernia.
In schooljaar 2015|2016 stonden Italiaanse films, of films die een link met Italië hebben op het programma. Maar ook de Russische, Scandinavische en minder bekende Franse film zullen worden geprogrammeerd.

Houd deze website (de kalender) en de Hibernia-facebookpagina in het oog voor de programmatie!

Ouders, leerlingen, sympathisanten, collega’s, geïnteresseerden… iedereen die mee wil kijken is welkom. We vragen een vrije bijdrage als inkom, die geheel naar de sponsoring van de Italiëreis gaat. Er is tevens een pauze waarin de 12de klas een gezellige bar openhoudt ten voordele van haar reis!

Marie Bollansée, 10 oktober 2015