Klasouders

De klasouders vormen de schakel tussen de ouders van de klas en de titularis of vakleerkrachten. Meestal is er één klasouder per klas, maar het is praktischer om de verantwoordelijk- heden met twee op te nemen.
Op praktisch vlak staat de klasouder in voor:

• het opstellen van de vrijwilligerslijsten en beurtrollen (was, soep, klusjes, helpende hand ….)
  • het bijhouden van het adres-, telefoon- en e-mailbestand
  • het coördineren van de hulp uit de klas
  • de hulp bij feesten en andere activiteiten
  • het doorsturen van mails van leerkrachten en onderhouden van communicatie met ouders
  • ‘klassenpot’ samenstellen en bloemen of attenties verzorgen voor leerlingen, leerkachten of relaties t.g.v. lief&lieed

Daarnaast heeft de klasouder ook een sociale taak: de verwelkoming van nieuwe ouders en hen wegwijs maken.

Tevens volgt hij/zij de betrokkenheid van de ouders op in de ouderraad. Dit doe hij/zij samen met de klasvertegenwoordiger in die raad.
Het is eventueel ook mogelijkheid dat de klasouder en de klasvertegenwoordiger één en dezelfde persoon zijn.

< ga terug naar ouders