Faustperiode

Ik ben het, Faust, uw gelijke! faustplafond eerste goetheanum

De Faustperiode werkt rondom de moderniteit, de moderne mens en

• zijn of haar altijd groter wordende drang naar kennis,
  • zijn of haar confrontatie met de soms vernietigende gevolgen van zijn of haar eigen vrijheid
  • en zijn loskomen uit rollenpatronen van het verleden (religie, herkomst, geslacht)

Het tragische, maar levenskrachtige verhaal van Faust-Mephistofeles-Margarethe weerspiegelt deze drie thema’s.

In talloze werken van letterkundige, muzikale en filmische aard is, tot in onze eeuw, de Faust-mythe van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) vormgegeven. In de lessen rondom dit werk die in de 12de klas plaatsvinden in het kader van het nederlandse lesaanbod, lezen, bespreken en werken leerkracht en leerlingen rond het eerste deel van Goethe’s Faust.

Dit verhaal wordt aangevuld met het lezen van zakelijke teksten uit de actualiteit, gedichten, documenten, film- en toneelmateriaal.
De leerlingen verwerken deze materie in gesprekken, in een eigen Faust-schrift en het schrijven van een portfolio.
Dat portfolio is een autobiografisch werkstuk over hun eigen levensloop met betrekking tot leren en kennis.
Het geeft een terugblik op de eigen levensloop, de belangrijkste leer-momenten uit het verleden, de verwachtingen en toekomstvoorstellingen van de leerling, een zelfevaluatie van zijn mogelijkheden aangevuld met interviews met medeleerlingen over die onderwerp en met een buitenstaander die voor de leerling een zekere voorbeeldrol speelt.

Hiermee wordt mede gewerkt aan de oriëntatie van de leerling in verband met verder studeren.

Faustperiode 2013: portret van een klas

In dat kader van de Faustperiode 12de klas 2013 maakte toenmalig leerkracht Wilbert Lambrechts samen met oud-leerling Levi Engels een korte film.
Opdracht van een spreekoefening was: ‘vertel kort wat leren voor je betekende, wanneer je het gevoel had echt te leren’. Deze spreekoefening was onderdeel van een autobiografisch portfolio in verband met kennis en leren. Dit leverde een indringend videoportret van de betreffende 12de klas op.

< ga terug naar periodeonderwijs of lees verder op jaarwerken en eindwerk >