Poëtica

Wat is een leven zonder poëzie?

Poëzie is overal.

Poëtica is de leer van de poëzie.
Hoe maak je poëzie?
Welke elementen spelen er een rol in?
Hoe deden en doen de grote dichters het?
Kun je een eigen weg in de dichtkunst vinden?

Hierover spreken, lezen en schrijven we tijdens de lessen esthetica in de 10de klas.

Het resultaat is ieder een weer een unieke poëzieavond.
Een voorstelling gemaakt en gepresenteerd door de leerlingen zelf, voorzien van licht, muziek, beweging en zelf geschreven poëzie en proza, naast ‘grote’ literatuur.

Ieder jaar debatteren de leerlingen een thema waar rond zij werken en vatten de teksten van de voorstelling samen in een door de klas zelfgemaakte dichtbundel.
We ontdekken de diepste krachten van taal verbonden met de schoonheid van het leven, met de natuur, de liefde en onszelf.

‘Bij deze wil ik graag nog zeggen dat ook deze poëzieavond weer een diepe indruk op me heeft nagelaten. Ik vond de idee om de klas voortdurend te laten stromen heel sterk. En hoe u telkens een klas weet te pakken in een voor hen treffende vorm; ik kan alleen maar mijn bewondering en ook dank hiervoor uitspreken. Het is niet alleen voor de kinderen van onschatbare waarde, ook voor ons!’
(reactie van een ouder aan de leerkracht esthetica, 2012)

< ga terug naar periodeonderwijs of lees verder op parzivalperiode >